Skriv godt og præcist
Den måde, vi skriver på, har stor betydning for, hvordan borgerne oplever os, og det betyder også meget for, hvordan de tager imod vores budskaber.
Hvorfor kommunikere til borgerne?
Offentlig transport er et tilbud til borgerne. Det kan nogle gange være en god idé at minde borgerne om, at bus, tog og metro er til rådighed for dem, at der hele tiden sker noget inden for offentlig transport, og at offentlig transport ofte kan være et godt, billigt og miljørigtigt alternativ til bilen. Læg gerne op til dialog med borgerne. De vil ofte gerne vide, hvad der foregår i deres kommune, og hvilken offentlig transport der er til rådighed. Og få dem til at føle, at de bliver taget med på råd. Husk på, at ved at være på forkant med at kommunikere om ændringer og opdateringer i offentlig transport, kan der komme færre henvendelser fra borgerne, og der kan opstå færre misforståelser hos borgerne. |
Hvad kan I kommunikere til borgerne?
Der er mange muligheder, når det kommer til, hvad du kan vælge at kommunikere til borgerne. Her er inspiration til nogle emner, du kan kommunikere ud:
|
Her får du nogle gode råd til, hvad du med fordel kan tænke over, når du udarbejder kommunikation:
Kend din målgruppe
Inden du går i gang med at skrive, så brug gerne lidt tid på at tænke over, hvem din målgruppe er. Når du ved, hvem du skriver til, er det meget nemmere at skrive en god tekst, som er nem at forstå.
Spørg dig selv:
1) Skriver du til unge eller ældre borgere? Hvad vil interessere dem?
2) Hvilke forudsætninger har læseren for at forstå dit budskab? Skriver du fx til en bestemt faggruppe eller til dine borgere generelt?
Kend dit hovedbudskab
Dit hovedbudskab er kernen i din tekst og udgør den røde tråd i din kommunikation. Hovedbudskabet skal fremgå klart og tydeligt og være integreret i din overskrift og det første tekstafsnit. Lad være med at gemme det til sidst i teksten.
Lav en kort og fængende overskrift
Brug tid på at lave en god overskrift. Det er overskriften, som fanger dine læseres opmærksomhed. En god overskrift er forudsætningen for, at resten af din tekst bliver læst.
Gør det enkelt
Skriv korte sætninger. Det gør teksten hurtigere at læse og forstå. Brug færre ord. Hvorfor bruge ti ord, hvis du kan sige det samme med fem?
Undgå fagudtryk
Brug ord og begreber, som er alment kendte. Prøv at undgå indforståede ord og fremmedord.
Brug aktivt sprog
Brug aktivt sprog og undgå den passive s-form. Det gør teksten mere nærværende og nemmere at forstå.
For eksempel:
Passivt sprog: Der skal gøres en indsats for at bussen kører til tiden
Aktivt sprog: Vi skal gøre en indsats for, at bussen kører til tiden.
Læs din tekst højt
Den bedste måde at tjekke, om din tekst flyder godt, er ved at læse den højt for dig selv eller din kollega. På den måde kan du hurtigt høre, om den er nem at læse og forstå.
Kend din målgruppe
Inden du går i gang med at skrive, så brug gerne lidt tid på at tænke over, hvem din målgruppe er. Når du ved, hvem du skriver til, er det meget nemmere at skrive en god tekst, som er nem at forstå.
Spørg dig selv:
1) Skriver du til unge eller ældre borgere? Hvad vil interessere dem?
2) Hvilke forudsætninger har læseren for at forstå dit budskab? Skriver du fx til en bestemt faggruppe eller til dine borgere generelt?
Kend dit hovedbudskab
Dit hovedbudskab er kernen i din tekst og udgør den røde tråd i din kommunikation. Hovedbudskabet skal fremgå klart og tydeligt og være integreret i din overskrift og det første tekstafsnit. Lad være med at gemme det til sidst i teksten.
Lav en kort og fængende overskrift
Brug tid på at lave en god overskrift. Det er overskriften, som fanger dine læseres opmærksomhed. En god overskrift er forudsætningen for, at resten af din tekst bliver læst.
Gør det enkelt
Skriv korte sætninger. Det gør teksten hurtigere at læse og forstå. Brug færre ord. Hvorfor bruge ti ord, hvis du kan sige det samme med fem?
Undgå fagudtryk
Brug ord og begreber, som er alment kendte. Prøv at undgå indforståede ord og fremmedord.
Brug aktivt sprog
Brug aktivt sprog og undgå den passive s-form. Det gør teksten mere nærværende og nemmere at forstå.
For eksempel:
Passivt sprog: Der skal gøres en indsats for at bussen kører til tiden
Aktivt sprog: Vi skal gøre en indsats for, at bussen kører til tiden.
Læs din tekst højt
Den bedste måde at tjekke, om din tekst flyder godt, er ved at læse den højt for dig selv eller din kollega. På den måde kan du hurtigt høre, om den er nem at læse og forstå.